Vad menar vi egentligen med ordet varumärke? Jo, ett varumärke omfattar alla känslor, associationer och förväntningar som en produkt, logotyp eller reklamkampanj väcker hos mottagaren. Eller för att säga det mer vetenskapligt: De aktiviteter som vi gör för en produkt, är stimuli för kunden och varumärket är den respons vi får hos kunden. Skönheten ligger i betraktarens ögon.

Om du Googlar du på ordet ”varumärke” får du över en miljon träffar. Ofta hamnar du på en sida som handlar om någon fiffig teori eller modell. Men det är inte så enkelt som att bara följa en ritning, och sedan är saken klar. Vi måste inse att det handlar om människor, relationer och kommunikation.

Det kanske är på tiden att vi slutar gömma oss bakom alla varumärkesteorier och alla nya ord som reklambyråer och andra konsulter hittar på för att krångla till det. För ett varumärke är ingenting annat än den relation vi har med våra kunder, elever och föräldrar. Eller snarare den relation som dom har till oss. Och om vi vill att kunden ska ha en stark och positiv relation till oss, måste vi inom skolan ha starka och positiva relationer till varandra. För kundupplevelsen kan aldrig bli starkare än den upplevelse medarbetaren förmedlar. Sen spelar det ingen roll om du arbetar i skolan, i butik, på kontoret eller i tillverkningen. Vi bygger hela tiden relationer med vår omvärld antingen vi vill eller inte!

Så det är upp till dig att bestämma vilken relation du vill ha till dina medarbetare och kollegor och det är upp till er att bestämma vilken relation ni vill ha till varandra, till kunden och omvärlden. För den nya definitionen på varumärket är: Att varumärket är summan av kvalitén av våra relationer. Ingenting annat. Så fundera på vilka relationer som är viktiga för er och hur ni hanterar dem.

Efter 20 år som prenumerant på Dagens Nyheter blev jag uppringd och erbjuden rabatt på en ett halvårs prenumeration. Jag tackat glatt ja – fick sedan veta att erbjudandet bara gällde nya kunder, inte gamla och trogna.I mina ögon betyder det att, de som inte är kunder är mer intressanta att ha en god relation till än de som redan är kunder.

Frågan är (som DN borde ställt sig): Om vi struntar i varumärket och pratar relationer istället, är du medveten om vilka relationer ni vill ha till era kunder och är ni medvetna om hur de beslut ni tar påverkar de relationer, som ni skapat och förädlat i åratal.

Lek med tanken att du byter ut ordet varumärke mot relationer, då arbetar vi med relationsfrågor, relationsplattform, relationsstrategier, medarbetarrelationer och arbetsgivarrelationer. Vi frågar oss: Vad betyder det här för våra relationer, hur ska vi skapa starka relationer och vilka relationer vill vi ha? Och inte minst, hur ska vi leva upp till våra relationer.

Så fundera på; Hur gör du och dina kollegor?