Den estetiska profilen för elevshopping.se är naturligtvis viktig. Speciellt eftersom vi skall konversera kring varumärken och deras roll i och utanför skolan. Så vi bestämde tidigt att så fort som möjligt ta tag i den biten, men vi måste första ordna lite tid och pengar (ett förspel skulle kunna ordna det senare ;).

I början av juli startade designmästaren Tomas Seo sitt sommarproject #logotypse (logotyp.se). I korthet säger han ”Tweet me a brief and I will design a logotype for free”. Vem kan motstå ett sådant erbjudande. Dessutom är projektet i sig ett strålande praktikfall i den värld vi målar upp. Katarina och Kaj är på semester. För att inte missa möjligheten tog jag mig friheten att på egen hand kvittra ut en brief till Tomas. Reglerna är enkla:

”The brief must be submitted in one single tweet; The tweet must start with the word Brief: and include the hash-tag #logotypse (so I can find them); The brief must contain a reference to a character in a film or tv-series that personifies your brand,”

Filmkaraktär, hmmm. Ingen tid att tänka. Grubblade på några idéer, stämde av med kompisen Robert Hallin som kan en massa film, och han höll med om min favoritidé. Så för ett par timmar sedan kvittrade jag ut:

Brief: Fitzcarraldo personifying logo for elevshopping.se ”när skolor lockar elever som shoppare lever” #logotypse fits our project perfect!

Om du inte har sett eller hört talas om Fitzcarraldo är det kanske dags. Nu håller vi tummarna. Och oavsett hur det går med vår logga, följ gärna Tomas projekt – för det är både inspirerande och lärorikt (och naturligtvis bygger vi på detta sätt på hans personliga varumärke).

[transparensnot: jag känner Tomas sedan tidigare och vi diskuterar några andra idéer som skall revolutionera skolan]